fredag 31. august 2007

Læringsstrategier med IKT - noe annet?

Om kunnskap er en ressurs og læring er en prosess. Hvordan kan jeg som lærer i skolen legge til rette for en bedre læringsprosess ved hjelp av IKT? Dette er noe av det jeg tror vil være av interesse for meg i studieåret som kommer.
Gjennom flere år i skole med mer eller mindre bra undervisning - karakterer på et gjennomsnitt - har jeg ofte en fornemmelse av at jeg egentlig ikke kan/eller husker noe kun kort tid etter gjennomgang av pensum.
Jeg søker en kunnskap som jeg kan anvende i andre situasjoner ved en senere anledning. Kunnskap som sitter. Kunnskap jeg har bruk for videre i livet. Det er vanseklig å se på et tidlig tidspunkt i et utdanningsforløp hva som er vesentlig og hva som er "bortkasta". Men for motivasjonens skyld er det ikke uten betydning at det man arbeider med i skole oppleves betydningsfullt. Å lese pensum og svare på spørsmål fra boka oppleves forskjellig fra elev til elev.
Kan det være at man gjennom bruk av IKT velger andre læringsstrategier for å erverve kunnskap? Strategier som gjør at læring i skolen oppleves meningsfullt. Jeg søker innspill...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Se mitt innlegg om læring og ellers i boka jeg refererer til.

Bjørg sa...

Bruk av IKT er jo klart en annerledes måte å lære på enn bok og tavle. Det positive men IKT (når man bare kommer så langt) er at elevene får være mer aktive. Det kommer gjerne noen av de tradisjonelt "ikke så flinke" til gode fordi de ofte vil profitere på å få være mer aktive.