En mulig gevinst med innføring av digitale mapper er elevmedvirkning, skriver Engelsen og Winje i Arbeid med digitale mapper i skolen.
- Elevene trekkes inn i planleggingsarbeidet, de skal være med på planlegge sin egen læring iht. målene i læreplanen.
- Elevene skal se sammenheng mellom fagene. At en tekst (skriftlig, muntlig, bilde, video) kan nå mål i ulike fag.
- De får større innflytelse på undervisningsforløpet, i det de er med og planlegger tidsressurser mht. undervisning, veiledning, individuelt arbeid og gruppearbeid.
- Elevenes arbeidsmapper er åpne, og elevene blir invitert til innsyn i hverandres mapper.
Jeg ser det er mye læring i dette. Men samtidig ser jeg at dette kan ta mye av elevenes tid. Har elevene denne tiden? Den motivasjonen en søker å oppnå ved dette basert på at elevene blir mer interessert i eget læringsarbeid, vil den holde dersom elevene må bruke mer tid på læringsarbeidet? Jeg synes boka er en smule ambisiøs. Hvor realistisk er dette, og hva krever det av skole, ledelse og lærere – og ikke minst elevene…
2 kommentarer:
Ja, kanskje er den noe ambisiøs, men hvor langt kommer vi uten ambisjoner?
Jeg er overbevisst om at læringen tar mye mindre tid i det øyeblikket den som skal lære finner interesse for det som skal læres.
Leste for mange år siden boka "Skolen eller livet" av Mosse Jørgensen. Her kommer dette aspektet tydelig fram.
Men om det digitale er den mest saliggjørende måte er nok noe for tidlig å konkludere med.
Ja, ambisjoner er viktig - helt klart. Når en stiller krav om all "medlæringen" spørs det om interessen for selve faget kan drukne - at faget og læringsmålene blir borte. Jeg så i et seminarinnlegg, at innlæring av ulike ferdigheter (digitale) tar tid, og at man kanskje i en periode må legge de faglige ambisjonene på et mer nøkternt nivå mens "medlæring" pågår.
Legg inn en kommentar